Igehirdetés 2012. február 26.
Szívemet hozzád emelem
Lekció: 1Móz 50,15-23
Textus: Zsolt 25,1
„Hozzád emelem lelkemet Uram, benned bízom Istenem. Ne szégyenüljek meg!”
Imádkozzunk!
Istenünk, köszönjük, hogy együtt lehetünk ebben az órában, hogy hozzád könyörögjünk és eléd hozzuk mindazt, ami bennünket foglalkoztat. Köszönjük, hogy hallgathatjuk a világ megváltásáról szóló örömüzenetet, és a te szent nevedet együtt magasztalhatjuk. Jöjj közénk és ébressz fel bennünket, add nekünk a te világosságodat, légy vigasztalónk és légy tanítónk. Szólíts meg bennünket egyenként, hogy mindenki személyesen hallhassa most azt, amire szüksége van, és ami rajta segít. Légy kegyelmes azokhoz, akik ide tartoznak, de ma máshol vannak, betegségük vagy elaggottságuk miatt odahaza, kórházban vagy távoli vidéken. Az ő imáikat is hallgasd meg, és mindnyájunkat táplálj az életnek igéjével Krisztussal, akik ma téged keresünk és segítségedre vágyunk! Ámen.
Igehirdetés
Egyik legismertebb Genfi zsoltárunk a 25. számú, amelyik így kezdődik: „Szívemet hozzád emelem…” Akik református családban nőttünk fel legtöbben gyermekkorunktól ismerjük, és mindig szívesen énekeljük, hiszen azt a bizonyosságot ápolja bennünk, amire mindnyájan nagyon vágyunk is, hogy a földön küzdő ember lelke összekapcsolódhat az Örökkévalóval.
Ez a dolog egyáltalán nem magától értetődő akkor sem, ha a mi 25. Zsoltárunk magyar fordítása Szenczi Molnár Albert jóvoltából négyszáz év óta így szól: „Szívemet hozzád emelem…” A Sursum Corda latin nyelvű felszólításnak, ami ugyanezt a gondolatot hordozza már a Kr. u. 3. századtól nyomai vannak az óegyházi liturgiában, tehát legalább ezerhétszáz éve része a keresztyén istentiszteletnek, Dávid zsoltára pedig, ahonnan mindez származik egyenesen háromezer éves. Azért vannak ilyen mély nyomai az istentiszteletben és a Bibliában a szívünk „fölemelésének”, mert a mindennapokban tényleg nem élünk olyan lelki magaslaton, hogy ott lennénk, ahol Isten van.
Legtöbbször nagyon is köznapian létezünk, elfoglal ezer vágyunk és igyekezetünk, rohanunk a boldogságunk után – és a hatalmas áramlásból, ami az életünk ritkán emeljük ki fejünket magasabb világok felé. Pedig erre a kizökkenésre volna legnagyobb szükségünk, és ezért jó, hogy mai ószövetségi olvasmányunk és vasárnapi zsoltárunk is ebbe az irányba fordítják figyelmünket.
Gondolkodjunk most arról, tulajdonképpen miért nehéz ez, mi is akadályozza a szívünk fölemelését Istenhez. Néha egyszerűen azért, mert nem sikerült valami, amire pedig nagyon igyekeztünk, vagy pedig azért, mert az emberektől nem kapunk megértést, talán minimális elismerést sem.
Küszködünk és semmi nyoma, hogy volna értelme. Aztán lehet, hogy az előttünk álló jövő nyomaszt éppen, félünk valamitől, ami bekövetkezhet életünkben. Sok embernek nehéz a szíve, mert elrontott valamit és maga is tudja, megtörtént, azt másként már nem teheti – legfeljebb bánkódhat felette.
Mi a közös ezekben? Az, hogy valami önállósítja magát, elkezd külön életet élni, felnő a lelkünkben. Nyomasztó jövőbeli fenyegetéssé vagy eltakaríthatatlan múltbeli sötét folttá válik, de úgy annyira, hogy nagyobbnak látjuk, mint magát az élő Istent. Ezért kell a „szívünket hozzá emelni”, mert lelki tartalmak, túlnőve önmagukat olykor valósággal istenünkké, pontosabban bálványunkká lesznek.
Ilyen lehet az egész horizontot betöltő versengés, küzdelem egy másik emberrel, aztán a bűntudat vagy a félelem, egyszóval bármi, ami nagyobb és fontosabb már számunkra, mint az élő Úr. Némely dolog annyira el tud foglalni, hogy ki sem látunk belőle, egyszerűen a „mindent” jelenti már – s ilyenkor nagy szükségünk van felébredésre. Ember vigyázz, nem lett-e bálványoddá már saját vágyad világa, egy terved vagy szándékod! Nem borított-e el a rossz lelkiismeret terhe, egy jövőbeli veszteségtől való kedvenc szorongásod? Mert akkor ideje, hogy szívedet hozzá emeljed!
Józsefet és testvéreit a közös családi emlékek terhelték. Előbbi tehetségesebb volt a többieknél, „álomlátónak” született, vagyis olyan embernek, akinek nagy tervei vannak. Apjától is nagyobb szeretet sugár hullott rá, mint a többiekre, hiszen Ráheltől született – amit az egyedül neki adott különleges ruha érzékeltetett. József azonban nem jól viselte a „cifra ruhát”, a többlet szülői szeretetet, mert elbizakodott lett, magát különbnek gondolva a többieknél, híreket hordott testvérei viselt dolgairól apjának. Azok túlságosan eltávolodtak atyjuktól, ő viszont bennfentessé lett, és sok-sok szenvedésen és életveszélyen kellett átmennie ahhoz, hogy fölébredjen tehetsége mellett is hordozott fogyatkozásaiból.
Testvérei irigyek voltak rá, ami komoly súly lehetett lelkében: sokszor látni rontását emberi kapcsolatokban. Ez úgy elhatalmasodott bennük, hogy már csak gyűlölni tudták Józsefet, ami aztán testvérük likvidálásának szándékához vezetett. Volt tehát teher mindkét oldalon. Azt olvassuk azonban, hogy fivéreinek végül valóban földig kellett hajolniuk József előtt, könyörögve, hogy bocsássa meg hitszegésüket és súlyos vétküket, amit elkövettek ellene – fölemlítve mentségként, hogy ők is atyjuk Istenének szolgái.
Fölemelhetjük így is szívünket, amikor bajban vagyunk. A testvérek először akkor mondják ki Isten nevét, amikor a pénzüket megtalálják a gabonás zsákokban s megrettennek. (1Móz 42,28) Aztán másodszor akkor, amikor a József serlegét Benjámin zsákjában föllelve őt akarják visszatartani Egyiptomban, a legkisebb testvért, s ettől rögtön eszükbe jutnak bűneik (1Móz. 44,16) – hiszen így nélküle, a legkedvesebb fiú nélkül kellene hazatérjenek öreg édesapjukhoz…
Kérdezzük csak meg magunktól: tényleg el kell jönnie az ilyen ítéletes pillanatoknak ahhoz, hogy az ember „fölemelje a szívét” Istenhez? Szükségesek szélső élethelyzetek, hogy valaki kiemelje a fejét a mindennapokból? Nem tudjuk-e magunktól is észrevenni, hogy valami elszabadult az életünkben, s már egészen önálló életet él? Megrettenés nélkül valóban nem ébredünk rá bálványainkra? Legyen ez a mai, böjt első vasárnapi istentiszteletünk alkalom arra, hogy megnevezzük, mi lett immár azzá életünkben. Mert amíg annak hódolunk, az uralkodik rajtunk, addig nem fogjuk tudni igazán „fölemelni a szívünket” Istenhez. Megőrizhetjük a kegyesség látszatát, lehetnek vallásos cselekedeteink, de ha a szívünk közben fogva marad, és vidáman uralkodnak rajtunk bálványaink, akkor semmi hasznunk ezekből. Sőt, a kettős élet rontása mélyebbre visz az egyszerű köznapiság silány voltánál.
Mi történik ott, ahol valaki valóban fölemeli a szívét Istenhez? Nem lehet a választ kisebb szóval megadni, mint hogy életgyógyulás! Régi bajok rendbe jönnek: az élet titkos, belső sebei meggyógyulnak, a gőgös Józsefből áldott segítő, gondoskodó testvér lesz, a gyilkos indulatoktól fűtött, irigy testvérekből pedig Istenhez térő emberek válnak. A „hozzá emelt szív” pontosan azt végzi el bennünk, amire a leginkább szükségünk van: ami hiányosság volt, az kipótolódik és a lélek betegsége meggyógyul. Az elbizakodott, nagyralátó Józsefből jótevő válik, a fékezhetetlen indulatú testvérek megszelídülnek, elismerik vétküket és tudnak bocsánatot kérni – mindenki átalakul. Senki nem marad az, ami Isten nélkül volt.
Nagy szüksége van erre mindnyájunknak! Az ember igazi halála nem az, hogy nem dobog többé a szíve, hanem az, hogy képtelen már lelki értelemben előre lépni és növekedni. Így kell értenünk, hogy Jézus magáról mondja, hogy ő az élet. (Ján 14,6) A betokozódott, önmaga szobrává lett embernek azt kell meghallania, amit az apostol így mond: „Serkenj fel, aki aluszol és támadj fel a halálból – és felragyog tenéked a Krisztus!” (Ef 5,14) Ezt az ébresztő kiáltást kell meghallania minden elakadt életű embernek. Mindenkinek, akinek zátonyra futott a lelki fejlődése s ma is ott tart, ahol tegnap tartott: ismételve régi önmagát ugyanazokkal küzd, amikkel egész életében tette, amikor még Isten nélkül járt s nem emelte fel hozzá a szívét.
Az életgyógyulás azt jelenti, hogy új távlatok nyílnak. „Adtam elébed egy nyitott ajtót, amit senki be nem zárhat” – olvassuk Jánosnál. (Jel 3,8) Az ember csodálkozva látja, hogy amire régen a saját erejéből hiába törekedett, az most mintegy magától és könnyen lehetővé válik számára. Ne csodálkozzon viszont, aki nem akarja a szívét hozzá emelni, hogy marad minden a régiben, csak körben jár és mindig ugyanott találja magát. Az élet szomorú hiábavalóságából valóban egyedül ez segít: „Szívemet hozzád emelem és benned bízom Uram!”
Végül egy kérdés marad: ha valaki tényleg megteszi ezt, tud-e majd valami értéket adni embertársainak. „Megy-é előbbre majdan fajzatom…?” – teszi fel Madách a világ nagy kérdését. Igen, előbbre megy, ám kizárólag annyiban, amennyiben az ember magasabb életre szánja el magát az emelkedettség ritka és értékes pillanataiban. A „József és testvérei” történet csúcspontja az a kép, amikor Egyiptom második embere visszautasítja, hogy őt istenként tiszteljék. Milyen kevesen jutnak el ide, mennyire szereti az ember imádtatni magát! Szerelemnek is nevezik néha, máskor meg hatalmi tébolynak, holott, ha az van a mélyén, hogy engem imádjanak, vagy én imádjak egy embert, akkor abból mindenképpen gyógyulni kell. Akik szívüket valóban fölemelik Istenhez, azok magasabb életszintre kötelezik el magukat. Ők valóban Istent imádják, és sem magukat nem imádtatják, sem másokat nem imádnak. Életük belülről elégedett és békés. Nincs szükségük önmaguk külső megerősítésére: ők szívükből fakadóan bizonyosak az életükben. Nem csak folyton „lesz” életük, vagy „lehet” vagy éppenséggel „lehetne”, hanem már van. És ez nagyon nagy különbség.
Erről mondja meghökkentő módon múlt időben az ige, hogy „Minket is, akik meg voltunk halva a vétkek miatt, megelevenített Krisztussal együtt, és együtt feltámasztott és együtt ültetett a mennyekben, Krisztus Jézusban.” (Ef 2,6) A hívő ember tehát ott ül a mennyekben! Nem csak ott fog ülni, meg ott ülhetne, vagy esetleg majd ott ül, hanem őt már valaki feltámasztotta és odaültette! Ez múlt idő, ami készen van: ez megtörtént. Ne adjuk ennél alább! Ne elégedjünk meg „valami lelki vigasszal”, meg „egy kis megnyugvással”, mert a feltámadott Krisztus sokkal többet akar adni nekünk. Oda kíván ültetni minket maga mellé a mennyben, mégpedig nem csak testi elmúlásunk után, hanem most! Miért utasítanánk ezt vissza? Miért ne kapaszkodnánk az ő hatalmas ígéretébe mind a két kezünkkel? Miért ne mondhatnánk igent egész szívünkkel arra, ami lehetetlenek tűnik, amíg magunk vagyunk? Ő megadhatja, hisz pontosan ezért jött az Atyától! Mellette ülhetünk a mennyben most, amikor itt harcoljuk földi harcainkat!
Azon gondolkodhattunk ma együtt, mik is az akadályai, hogy fölemeljük a szívünket Istenhez. A válasz ez volt, hogy a bálványaink. Minden, ami önállósította magát, saját életet él, és Isten nélkül már uralkodik rajtunk. Mi változik ott, ahol mégis csak lesznek, akik szívükben fölemelkednek őhozzá? Éppen az gyógyul, ami a legbetegebb, éppen ott lépünk tovább, ahol a leginkább elakadtunk. S lesz-e ez mások javára? Igen, ahol igaz elhatározás és egy magasabb élet cselekedetei születnek belőle. Így is legyen. Ámen.
Fohász
Urunk, légy áldott, hogy elhozod azokat az időket, amikor megpillanthatjuk önmagunkat, kik vagyunk és hol állunk. Köszönjük a húsvét előtti böjti időszakot, amit különösen is erre adsz. Segíts minket, hogy fölismerve bálványainkat nevükön nevezzük őket, hogy te megszabadíthass azoktól. Ne engedd, hogy bármi fontosabb legyen számunkra, mint te magad, aki élsz és uralkodsz örökkön örökké! Imádkozunk mindnyájunk épüléséért, hogy tisztuljon és gyógyuljon életünk. Vezesd népedet „erőről erőre”, amíg megjelenünk majd előtted, örökkévaló Atyánk előtt. Addig pedig adj éberséget és lelki készenlétet, hogy mienk lehessen mindaz, amit elkészítettél számunkra. Jézus nevében kérünk, hallgass meg minket! Ámen.